КАШУТО

При предимно вегетарианско хранене, без месо, мляко и яйца,  т.е. при веганство, присъствието на кашуто значително ще подобри баланса на Вашето хранене. То осигурява един добър внос на белтъчини – на 100г съдържа около 18г. пълноценни протеини, включващи и 8-те незаменими аминокиселини. Освен това то е богато на есенциални мастни киселини, вкл. омега 3, омега 6, омега 9. Кашуто осигурява богат внос на витамини от групата В, особено ниацин (вит.В3) и широк спектър от минерали – магнезий, фосфор, калий, калций, цинк, мед, желязо, манган, селен. Високият процент мазнини – 44% и въглехидрати – 30% обуславят неговата значителна калоричност и с това го правят добър енергиен източник – съдържа ок. 550 ккал на 100г.

Кашуто обаче категорично не може да замени потребността на организма от вещества, съдържащи се в животинските продукти. Така напр. в него няма особено необходимите вит В12 и вит D. Ако желаете да се придържате към вегански стил на хранене в дългосрочен план, задължително трябва да включите допълващи суперхрани. В противен случай, особено след третата година настъпват сериозни дефицити и дисбаланси в организма. Има няколко критични пункта, към които следва да се отнасяте с особено внимание. На първо място това е достатъчният внос на пълноценни и усвоими белтъчини – средно 1г белтък на килограм телесно тегло дневно.

Второ – гарантиран внос на вит. В12 и D. И трето – да набавите достатъчно количество активни минерали, в частност калций. За тази цел е препоръчително да проверявате 2 пъти годишно: Пълна кръвна картина, желязо, липиден (мастен) статус, паратхормон (отговарящ за обмяната на калция), вит. D, В12, цинк, TSH (командващ щитовидната жлеза), желателно също и полови хормони.

Суровото кашу, предлагано по нашите магазини всъщност не е сурово. При неговата обработка се отстранява черупката и обвивката, където е съсредоточена маслената отрова урушиол, която предпазва семето в природата от многобройните кандидати за консумация. Този технологичен процес включва печене или пропарване при температура 60-90ºС. Съществува наистина сурово кашу на значително по висока цена, което се обработва за отстраняване на токсина ръчно.

Кашуто не на последно място представлява истински кулинарен деликатес. Количеството дневен прием е свободно, като препоръчителното е 100-150г. Може да се ползва под различни рецепти – освен за директна консумация, също смляно за приготвяне на дресинги и сосове, „мляко” от кашу, домашен шоколад и много други.

Ето и една ексклузивна рецепта за йогурт от кашу:

Желаното количество кашу се смила до гладка паста. Добавя се вода и се миксира с пасатор или блендер до консистенция на гъста боза. Затопля се на водна баня до около 40° С, добавя се прахче жива закваска за кисело мляко, лагерува в термостат или се изсипва в стъклен съд, като се завива добре за запазване на температурата. Според сезона лагерува 12-15 часа, след което може да се съхранява в хладилник.

Статията е публикувана във в. „24 часа“, бр. 334 (7984), 07.12.2013г.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s