ГРОЗДОВИТЕ СЕМКИ

Ползата от консумацията на плодове заедно със семето е отдавна известна. Това е илюстрация на един от най-загадъчните и същевременно универсални закони на естеството, познат още от древността: Частта съдържа цялото, така както и цялото съдържа частта. Семето – това е растението в миниатюра, цялото, представено в имплицитен, „сгънат” вид. Днес всеки ученик знае, че генетичният материал на която и да е клетка от тялото, носи информация за цялото тяло, т.е. цялото е изразено, подобно на холограма, във всяка отделна част. Логично е, че и семето на плода, като концентрирана негова форма, ще съдържа много повече от плода. И наистина, биологично най-активните вещества са съсредоточени тъкмо там.

Гроздето не прави изключение. То е известно с богатото си съдържание на една група флавоноиди – полифеноли, най-мощната съставка на които са олигомерните проантоцианидин комплекси-вид танини (ОРС), както и ресвератрол. Полифенолите са представени най-вече в семената – 60%, следвани от ципата – 30% и само 10% са в пулпата на плода. Биологичната активност на тези фитохимикали в човешкия организъм е свързана най-вече с тяхната функция на антиоксиданти, т.е. предпазват клетките от свръхизгаряне. Така те действат защитаващо на всички тъкани и органи. Предпазват преди всичко най-малките разклонения на съдовете – капилярите, от които се хранят всички клетки на тялото. Затова те протектират от плаки и тромби, укрепват съединителната тъкан, в това число стави, сухожилия и кости. Действат противовъзпалително. Защитават ДНК в ядрото на клетките, като предотвратяват мутации и тумори, пазят от разрушаване нервната и мозъчната тъкан, укрепват имунитета, намаляват стареенето на всички клетки. Ресвератролът съдържащ се ципата и семената на гроздето е мощен невропротектор, като също представлява  инхибитор на ароматазата – ензимът, който унищожава тестостеронът при мъжа, превръщайки го в естрогени. Така той се явява мощен фактор на мъжкото здраве и дълголетие. Гроздовите семки са богати също на полезни мазнини, белтъчини и въглехидрати.

Но как да ядем гроздовите семки?

Едната възможност е да избираме тъмни дребни сортове грозде. Те са с по-богато съдържание на активни вещества, сдъвкват се сравнително лесно, а получените парченца не са толкова твърди. Това е най-естественият начин за консумация, практикуван от всички плодоядни животни, а усвояването е гарантирано от самата природа.

Парченцата сдъвкани семена всъщност са естествен регулатор на чревната перисталтика и изхождането, което е най-добрата профилактика против възпаление на стомаха и червата, вкл. апендицит.

Друга възможност е да си купим смлени на брашно при ниска температура гроздови семки от тъмно грозде. Нека те да са частично обезмаслени, защото мазнината във вече нарушеното като цялост семе лесно гранясва.

Третата възможност е да се снабдим с цели гроздови семки, които да смелим в момента на брашно. Така те са с най-запазени и цялости качества.

Дозата е до 1-2 суп.л. брашно от гроздови семки дневно, които можете да добавите към различни храни, но желателно без термична обработка. Препоръчително е при 1 месец прием, да има 1 месец последваща почивка.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s