СУРОВИЯТ ЖЪЛТЪК

Много от нас ще си спомнят как в детството бабите ни забъркваха т. нар. крем “шато”: подсладен суров жълтък, понякога с какао, понякога не, но винаги и задължително суров.

След това, заедно с детството, този любим и вкусен жълтък някъде отлетя. Като в приказките беше целунат от злата фея и бе превърнат в страшно чудовище. Бе поставен на съдебната скамейка и бе осъден – на смърт или поне на доживотен затвор. В първата голяма присъда го обвиниха, че съдържа огромно количество от страшилището на нашето време – холестелорът. С всички последици от това – запушени съдове, сърдечно-съдви заболявания, затлъстяване, дори рак. Втората голяма присъда бе по отношение на малките природни “гноми” – микробите. Макар да са най-древните представители на живота, и без тях равновесието на планетата да е немислимо, едни от тях – в случая салмонелите, играят ролята на лошите джуджета и дори не трябва да се докосваме до тях.

Този съдебен процес доведе до пълното демонизиране на горкия яйчен жълтък. За възрастните яйцата бяха направо забранени. За децата – компромисно и с половин уста бяха допускани, но само като твърдо сварени до посиняване яйца.

Е, всичко това днес можем да кажем, че е вече минало. Поемете дълбоко въздух и издишайте. Получи се амнистия и суровият жълтък е реабилитиран напълно. Отново жабата в приказката бе целуната и този път тя се превърна в принц. От виновник на страшни заболявания, суровият жълтък стана суперхрана. Защо?

Жълтъкът на яйцето всъщност е хранителното жълтъчно мехурче на бъдещото пиленце. И природата е предвидила в това кръгло малко балонче да постави от всичко – да има материал за кости, мускули, кръв, кожа и пух. Ако сте на изпит и ви питат къде се съдържа дадена хранителна съставка и вие не знаете – кажете – в суровия жълтък и ще си вземете изпита. Няма макро- или микронутриент, който да не се съдържа в жълтъка (относително ниско е само съдържанието на вит.С). Могат да ви хрумнат напр. прехвалените омега-3 мастни киселини – да, съдържат се в жълтъка. Витамин Д, Е, Б12 – да, има ги. Приемайки суров жълтък, вие приемате Вселената в миниатюр! И най-богатият и най-бедният не може да си купи по-пълноценна храна.

А какво правим с холестерола? – ще попитате вие. Нищо не правим, ядем си го с апетит. Защото холестеролът в суровия жълтък е свързан с лецитин – универсалният и мощен емулгатор на природата. Холестеролът всъщност е едно от най-необходимите и полезни за живота вещества. Без него тялото ни би се разпаднало за секунди. Той е изходен метаболит за синтеза на клетъчни мембрани, вит. Д, хормони и много други. Като консумирате суров жълтък вие ще увеличите своя “добър” холестерол (HDL), ще направите съдовете си гладки, а мозъкът нахранен; кожата ще е опъната, а косите – лъскави и здрави. Ако за зла участ някой ви накара да сварите яйцето, тогава всичко казано дотук се превръща с обратен знак: холестеролът е пресечен и вдига “лошия” холестерол (LDL); съдовете се запушват, вие склерозирате и се състарявате бързо. То е все едно да сварите най-добрия си приятел!

Добре, а салмонелите? – ще поклатите недоверчиво глава. Салмонелите са преекспониран мит и при това много лесно можем да не ги срещнем. По изследвания в мрежата 1 на 20-30 000 яйца е салмонелно. Второ – салмонелният бактерий е едър, не може да проникне през порите на яйцето и може да е само по черупката. Доброто измиване на яйцето непосредствено преди счупване – с препарат, абразивна гъбичка и гореща вода решава проблема. И естествено избирайте само здрави, непукнати яйца, желателно екологично чисти и пълноценни.

    Суровите яйца вероятно са сред най-древните храни на човека. Тяхната употреба чрез събирачество е била възможна още преди откриването на огъня, ловуването и ползването на млякото. Те със сигурност са били част от хранителния рацион на древния човек и процеса на неговата биологична еволюция.

Днес е сигурно едно – суровият жълтък се вписва идеално сред човешките храни. Допълва неговия рацион перфектно, при минимални отпадъчни продукти. Не натоварва обмяната и е даже препоръчителен при чернодробни заболявания, панкреатити, сърдечно-съдови заболявания и мн. др.

    И накрая – какво количество да консумираме? Емпиричната доза е средно по 1 суров жълтък от кокоше или 3 пъдпъдъчи яйца 3 пъти седмично. За децата и спортуващите тази доза може да се увеличи неколкократно. Със суровите жълтъци можем да приготвяме всевъзможни рецепти. Съвместим е с всички сурови и готвени растителни храни. По изключение и в празнични рецепти можем да го съчетаваме и с други животински продукти (“Тирамису” и др.). И не забравяйте – добавяйте го само към храни с температура не по-висока от 40 С⁰.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s