Домашният шоколад

Домашният шоколад е една от най-питателните и същевременно най-актрактивни рецепти от репертоара на здравословната кухня. Съставен от подходящи продукти и комбинации, той може да осигури една голяма част от нужните ви за деня хранителни вещества. Заедно с лесното му и бързо приготвяне, това го прави изключително удобен като източник на пълноценна храна и широк спектър от вкусови нюанси в забързаното ни ежедневие.
За разлика от своя готов фабричен събрат, преминал многостепенна технологична обработка и превърнал се в последна сметка в мъртво калорийно блокче, домашният шоколад е съставен от натурални и необработени продукти. Колкото по-малко те са разградени и отделени от техния естествен контекст, толкова по-полезен е той. В този смисъл освен употребата на агаве, мед и мусковадо има и други много по-добри алтернативи. Сиропът от агаве се получава чрез продължително варене и представлява концентриран захарен разтвор. Медът е наситен глюкозо-фруктозен сироп, в който останалите полезни вещества са в микроскопично количество, той е с висок гликемичен индекс (над 85) и значително повишава лошия холестерол. Мусковадото е тъмно кафява тръстикова захар малко по-добра от обикновената. Вместо тях, с много по-голям вкусов и здравословен ефект можем да ползваме редица сладки плодове. Това са преди всичко различните сортове фурми, но също така сушени и накиснати смокини, сливи, кайсии и др. По този начин консумирате не мъртви захари а живи и богати на ензими растителни тъкани, които подпомагат вашето храносмилане. В следваща степен на здравословност се подреждат различните видове петмези – макар и сварени, те осигуряват много по-богат хранителен състав от гореизброените сиропи и захари.
Друг много важен момент от приготвянето на домашен шоколад е употребата на изолирани мазнини. В много рецепти се предлагат кокосово, какаово масло и др. Изолираната обаче от контекста на своята суровина мазнина се превръща в изключително трудно смилаем продукт, който черпи за своето разграждане много от вашите витамини, минерали и ензими. Общото правило е: Ако един основен нутриент като мазнината или захарта бъде изведен извън своята естествена тъкан, той се превръща в нещо като чуждо тяло, с което вашият организъм трябва да се бори. Това, което е разделено от цялото, ще води неизбежно до същото разделение и във вас. Вместо кокосово масло можете да ползвате кокосова паста, вместо какаово масло – смлени до гладък крем какаови зърна и т.н. Всички добре смлени ядки омазняват изключително сполучливо. Вкусовите качества също са по-добри, тъй като изолираните мазнини са безвкусни.
Един здравословен шоколад се състои основно от смлени ядки, фурми, какао или брашно от рошков, канела, ванилия. За да се предпазите от евентуална ферментация добавяйте винаги щипка джинджифил. По този начин можете безопасно да ползвате шоколада и като десерт. Количествата са свободни, без да се страхувате от калории.
Не е желателно да се приема с вода (ферментация). Съчетава се добре с кафе или ядково мляко. Домашен шоколад можем да ползваме по всяко време, но ако съдържа какао може да превъзбужда и затова не се препоръчва вечер. Полезният шоколад няма абсолютни противопоказания. При диабетици се ползва умерено, като част от плодовете могат да се заменят със стевия.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s