Зеленото смути

Зеленото смути е една от най-здравословните рецепти известна още от миналия век, но набрала изключителна популярност едва в последните години. Като начало преломът бе осъществен в пределите на суровоядната веганска кухня, после бързо стана хит в цялата уелнес култура, за да се превърне днес в един от най-емблематичните символи на стремежа към здравословен начин на живот. Като най-силен аргумент в подкрепа на зеленото смути изигра откритието, че ДНК-то на едни от най-близките ни в биологично отношение родственици – шимпанзетата е в 99,4% идентична с нашата. Оттук извода – ако шимпанзето е в 99,4% биологично човек, то логично е, че в същия процент неговата естествена храна би трябвало да е еталона и на нашата човешка храна, която гарантира здраве. А според известния американски антрополог и приматолог Дейми Джейн Гудол храната на шимпанзетата се състои между 25 и 50 % от зеленолистни в зависимост от сезона. И наистина, практиката показва, че когато една непълноценна веганска диета се допълни с достатъчно зеленолистни, тя се превръща в добре балансирана. От друга страна зелените смутита коригират перфектно негативите на конвенционалната ежедневна храна, с която се храни масовия човек. Те неутрализират с богатия си алкален резерв киселинността предизвикана от високия процент технологично обработени храни и набавят така липсващите и необходими ни витамини, ензими, минерали и биологично активни вещества.
Съставът на зеленото смути варира в най-широк диапазон. Обикновено включва по възможност по-богата палитра от зелени растения, които се пасират до гладък крем заедно с някой плод, сок, понякога лед или вода.
Моят личен съвет е да не добавяте никаква вода, а вместо това да използвате прясно изцеден сок – от зеленчуци (морков, чушка, краставица и др.) и/или плод, напр. цитруси. По този начин няма да намалите така необходимите за пълноценното храносмилане ензими. В противен случай рискувате да получите тежест, подуване и газове. Ако сте фен на сладките смутита, съдържащи повече захари, то прибавете в сока малко джинджифил. Това е подправката, която блокира процеса на нежеланата ферментация. Приготвеното по този начин и пасирано до гладка консистенция смути се приема много добре и при проблеми с жлъчния мехур. Ползвайте го в свободни количества, поне ½ литър дневно. От него няма да напълнеете. Нима сте виждали дебела маймуна в естествената й среда? Такива има само в зоопарка, където ги хранят с хляб и преработена храна.

Ето и рецептата на моето любимо смути:
1 – ВА ЧАСТ: 1-2 връзки магданоз, 1 връзка копър, 1/2 шепа спанак, 1 шепа листа целина (и друг зеленолистен зеленчук-босилек и др.); 1-2 домата(или шепа „чери”),скилидка чесън, сок от 1 лимон, 1/2 авокадо, 1-2 фурми без костилка.
2 – РА ЧАСТ: 2 шепи моркови,1-2червени чушки, целина, резенче кромид лук и др.
Първата част се пасира много добре до гладък крем. Продуктите от втората част се цедят на сокоизстисквачка до получаване на прясно изцеден сок. Кремът и сокът се смесват. Консумира се до ½ час.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s