Нормализират ли ягодите кръвната захар?

Да, определено, ягодите могат да бъдат функционална храна, повлияваща благоприятно кръвната захар и състоянието на диабетно болните. Смята се, че роля за това играят един вид танини наречени елагитанини. Това са полифенолни съединения, които по ензимен път намаляват гликеничния индекс (ГИ) на храните, които приемаме. В организма елагитанините отделят активния метаболит – елаговата киселина. Механизмът е подобен на този, при който организмът синтезира вит. А от бета каротин, съдържащ се в зеленчуците и плодовете. Не може да се предозира, защото излишният бета каротин се отделя, а не води до свръхпродукция на вит. А. Затова е опасно да се изкушаваме да пием както вит. А, така и елагова киселина. Нещо повече – самите източници на елагова киселина – елагитанините не действат ефективно, ако се пият като хранителни добавки. Причината е, че те са активни винаги в комплекс – съчетани в контекста на много други микроелементи и биоактивни вещества. Явлението е известно като синергия – отделните съставки взаимно потенцират действието си, така че крайният резултат е повече от сбора на отделно действащите.
Ягодите са с нисък ГИ = 40, съдържат много вит. С, а изследвания показват, че сред консуматорите на повече естествен вит. С, диабетиците са по-малко. Вит. С предпазва и съединителната тъкан, а оттам и кръвоносните съдове, като профилактира от всички усложнения на диабета. Ягодите са богати на различни антиоксиданти (вкл. споменатите елагитанини и вит. С) – вещества протектиращи тъканите от „корозия”. Съдържат също и други биоактивни вещества с противовъзпалително и противотуморно действие.
Ягодите са едни от най-питателните сезонни плодове, но далеч не са самотници в класацията на повлияващите кръвната захар храни. Наред с тях най-богати на елагитанини са червените малини, нара и боровинките. Грейпфрутът пък съдържа нарингенин – друг антиоксидант, намаляващ инсулиновата резистентност.
Много други плодове, зеленчуци, билки и подправки са полезни при повишена кръвна захар. Тук можем да изброим: зелен фасул, кромид лук, чесън, канела, карамфил, куркума, риган, градински чай (салвия). Зеленолистните, както и суровите ядки осигуряват магнезий, който също помага за регулиране на кръвната захар и на кръвното налягане. Не на последно място в тази тема можем да посочим: айсберга, домата, тиквичката, магданоза, авокадото, гъбите. Не пропускайте пълнозърнестите бобени и зърнени култури – те са с нисък ГИ.
Но не забравяйте най-важното: профилактиката и лечението на завишената кръвна захар не се свеждат просто до приемането на някой плод или добавка. Това е кауза, успехът на която се определя от качеството на целия хранителен стил. Най-общо той следва да се състои от сурова растителна храна поне в 75%. Избягвайте тестените изделия, вкл. пълнозърнестия хляб и меда. Те са с висок ГИ и повишават лошия холестерол – това е основният механизъм на съдовото увреждане при диабета. Допълнете с умерен прием на животински продукти – суров жълтък, обезсолено сирене, риба и месо. Последните консумирайте съчетани само със зеленчуци.
А за ягодите – наслаждавайте им се в сезона, като ги ползвате за целта поне по 1 шепа дневно, винаги приети на гладно, не смесени с друга храна.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s