Как да задържа теглото, но да си набавям всичко необходимо?

Как да задържа теглото, но да си набавям всичко необходимо?
Оптималното телесно тегло е най-лесното и просто нещо, което природата постига. Това е видно от факта,че няма затлъстяло животно в естествената си среда. Тъй като е израз на екологичен баланс, то представлява едновременно с това и еталон за здраве, т.е. максимална стабилност и оптимална функция на организма. Не се поддържа с диета, защото по определение диетата е хранене на болния човек, а с природосъобразно поведение. Последното можем да открием в традициите на здравите народи, както и в генетичния код на нас самите, като събудим нашите здрави инстинкти.
В традиционната българска кухня, гарантирала оцеляването ни и едно от първите места по брой на дълголетници в миналото, 200 дни в годината се практикува вегетарианско хранене, без животински продукти. При това, с изключение на зимата, голямата част от тези храни е консумирана в суров вид. По-голямата част от годината българинът е прекарвал на открито в усилен физически труд. Малките деца също проявяват своя естествен здрав инстинкт. Оставени сами в къщи, едва ли ще изядат птичките в кафеза или рибките от аквариума.
В най-кратък вид здравословното хранене можем да опишем по следния начин:
Поне в 75% то следва да е съставено от сурова растителна храна. Това са разнообразните плодове, зеленчуци и семена. Използвайте принципа на светофара: да има винаги жълто,зелено и червено. Зимата предлага също сезонни зеленчуци и плодове:моркови,ряпа,гулия,целина,зеле,земна ябълка,тиква,лук,грозде,ябълки,круши,
мушмули,дюля,сушени сливи,кайсии и др. Суровите семена това са ядките – орехи,бадеми и т.н.,както и накиснати или покълнали семена – от лимец и др. Нека не забравяме и т.нар. смути (поне 400 мл.дн.) – пасирани зеленолистни – нуждаем се от голямо количество хлорофил. От готвените храни комбинирайте редовно зърнени и бобени варива. Съчетанието на тези две групи ви осигурява пълноценни белтъчини. Допълвайте умерено с животински продукти. Макар и в малко количество(5-6%), те са абсолютно необходими. Витамин Б12 например можем да набавим ефективно само от тях. Най-ценен е суровият яйчен жълтък. Не случайно е еталон за пълноценна храна. Измивайте щателно черупката и не се страхувайте от салмонелоза. Средно се препоръчват 1-2 броя кокоши дневно, за подрастващи и спортуващи – 2-3 пъти повече. Осигуряват така необходимия „добър” холестерол. От месата е за предпочитане прясната риба, предимно мазна, но без термична обработка – домашно маринована за часове в лимонов сок и подправки – 150-200г. 1-2 пъти седмично.Термично обработената – на пара или печена(алангле) – до 1 път седмично. Месата – свинско и др. е препоръчително да се ползват като домашно сушени (без нитрити и нитрати) до 150г. 1 път седмично. Термично обработените – до 150-200г. веднъж на 2-3 седмици.
Към млечните продукти няма биологична потребност. Ползвайте ги за удоволствие предимно ферментирали – кисело мляко до 150-200г.2-3 пъти седмично, сирена до 100-150г. 2 пъти седмично.
Комбинирайте животинските продукти – меса и млечни само със зеленчуци.
Не обработвайте мазнините термично!Избягвайте екстрахираните – олио,зехтин и др. Ползвайте за дресинг смляни ядки, авокадо, песто от безсолни маслини, суров жълтък, малко краве масло.

Хлябът, дори и пълнозърнестият е с висок гликемичен индекс, ползвайте само домашен от пресносмляно зърно (лимец) без сол и мазнина – до 2-3 пъти седмично.
И най-важното – нежеланите килограми се връщат от солта, вкл. хималайска и тази в търговските продукти. Заменете я с лимон и подправки; минимално количество калиева сол с 66%калий.
Провеждайте веднъж седмично профилактичен ден – само на вода или растителна сурова храна.

Д-р Гайдурков

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s