Архив по месеци: октомври 2014

Има ли предимства да се пие безкофеиново кафе?

                          

Безкофеиновото кафе отдавна присъства на нашия пазар. Също толкова отдавна продължава и  спорът „за” или „против”. При това модерно е днес  всяко нещо да бъде отричано, като се търси сензацията на  неговия контрапункт.

За да направим реална преценка и личен избор, необходимо е да се запознаем с фактите, такива,каквито са известни до този момент.

  1. Ползи:

Безкофеиновото кафе запазва голямата част от състава на обикновеното кафе с кофеин.

  • Съдържа широк спектър полезни витамини и микроелементи като: вит.К,желязо,фосфор,магнезий,цинк,селен,манган,калий,

холин,ниацин. Особено място заема високото съдържание на вит.Р(рутин,цитрин,катехини). Това е комплекс от биофлавоноиди,които укрепват съдовата стена,а оттам подобряват и кръвоснабдяването и храненето на всички тъкани.

  • Съдържа кафеена киселина – съединение от фенолната група с антиоксидантен(намаляващ окислителното разрушаване на клетките) ефект и подчертани антиканцерогенни качества.
  • Съдържа хлорогенова киселина, която намалява риска от хипергликемии(повишена кръвна захар), а с това и риска от диабет.
  • Установено е повишаване на когнитивните(познавателните) функции при употреба на безкофеиново кафе. Този ефект е особено изразен при нарушена функция на мозъчните клетки – при диабет и болест на Алцхаймер.
  • Когато се ползва безкофеиново кафе се отстранява риска от тревожни и хиперкинетични състояния,  често провокирани от кофеина – сърдечни аритмии,безсъние,паническо разстройство и страхова невроза ; изтощение  вследствие ускорената обмяна с последваща повишена киселинност и изчерпване на метаболитни резерви.

Рискове:

  • Много често безкофеиновото кафе съдържа по-висок процент мазнини, в сравнение с обикновеното. При изпичането тези мазнини деградират до акролеини с канцерогенен ефект.
  • Някои изследвания показват повишаване на неестерифицираните мастни киселини в кръвта при любители на безкофеиновата напитка.Стойностите на общия холестерол обаче остават непроменени.
  • Сравнително високата киселинност поглъща алкални резерви и на първо място калций,което може да доведе до деминерализация на кости и зъби(остеопороза).
  • Има публикации установяващи повишен риск от ревматоиден артрит при жени.
  • Най-значимият риск при безкофеиновото кафе е свързан с метода на декофеинизиране. Най-нежеланият е този, при който се използва метилен хлорид(установен канцероген) и

етил ацетат(сравнително ниско токсичен). За предпочитане са методите с гореща вода и активен въглен или сгъстен въглероден диоксид и въглен.Затова нека предпочитаме марка,която обозначава на етикета използвания метод.

Нека не забравяме, че кафето с кофеин е лека дрога и създава зависимост.В тези случаи нарушава дълбочината и естествените фази на съня,както и общото възстановяване на организма с резултат синдром на хронична умора. Често провокира тревожна симптоматика и сърдечни проблеми. Ако страдаме от някои от тези състояния, тогава безкофеиновото кафе има предимство и е за препоръчване. Ако не – можем да  ползваме кофеиново,тъй като останалите рискове са почти идентични. И все пак всичко е въпрос на доза. За да избегнем зависимостта можем да практикуваме схемата: 2 дни кофеиново  кафе и 2 дни – без кафе или 2 дни кофеиново и 2 безкофеиново кафе.

Д-р Г. Гайдурков

Как да си повишим имунитета?

 

Имунната система е основна част от анатомията и физиологията на човешкия организъм. Тя включва костен мозък, лимфоидни органи (тимусна жлеза,далак,сливици,апендикс и др.),лимфни възли,кръвни и тъканни елементи. Състои се от две части: клетъчен и хуморален(течен) имунитет. Главният елемент на клетъчния , това са левкоцитите(белите кръвни телца). Те са различни по вид и функция. Една част от тях – лимфоцитите синтезират антитела – имуноглобулини. Антителата съставляват втория,  хуморалния имунитет. Може да се каже,че цялото ни тяло е пропито от имунни елементи, чиято задача е да  следят за всички чужди агенти, попаднали в организма, като ги разпознават и  унищожават.

С изключение на някои редки вродени имунодефицитни състояния, нашата имунна система е винаги налична и постоянно възобновяваща се. Това,което я изтощава са чуждите елементи, срещу които тя се бори. Ако приетата от нас храна образува в обмяната много отпадъчни вещества, много от нашата имунна система ще бъде затормозена. Освен това в тези органични отпадъци лесно се развиват микроби. Това е израз на общобиологичен закон –  където има органични отпадъци, там се размножават паразити. Ако  не сме си изхвърлили кофата за боклук, ще имаме хлебарки,мишки и плъхове. Ако почистим, тях просто ги няма.

За нашата имунна система можем да се грижим не като я стимулираме, а като не я замърсяваме. Така,както наркотикът  първо стимулира, а след това изтощава и разрушава нервната система, така и стимулантите на имунитета могат да постигнат само краткосрочен ефект. След него неизбежно следва фазата на изчерпване и имунен дефицит.

Ако се вгледаме в традициите, ще открием, че грижата за имунитета  преди студения сезон отдавна е измислена. От средата на ноември започва вторият по дължина пост в годината – Коледният. Днес знаем,че тъкмо животинските продукти,които постът изключва, образуват в обмяната най-токсичните съединения,които замърсяват вътрешната ни среда. Когато дадем възможност на тялото да отдели тези отрови, нашата защита автоматично се възстановява. На второ място технологично преработените храни, включително индустриалният хляб и тестените продукти са тези, които отслабват имунитета.

Най-простата и ефективна процедура за повишаване на нашата защита е провеждането на разтоварителен период без животински храни. При съобразяване с индивидуалното състояние, това може да бъде 10-14 дневен период на сурови плодове,зеленчуци,пресноизцедени сокове,смути и сурови ядки.Можем да захраним за 7 дни, като добавим зърнени и бобени варива. Такъв курс е желателно да провеждаме всеки сезон, като 1 ден седмично винаги оставяме суровояден. В регулярното хранене следва да гарантираме пълноценен внос с много витамини и достатъчен белтъчен прием – на първо място суровият яйчен жълтък.Риба и меса до 1 път седмично,приети само със зеленчук  и ограничен внос на млечни продукти,които образуват най-много слуз,предразполагайки по този начин  към различни инфекции.

Нека не забравяме естествените антибиотици – подправките – лук,чесън,босилек,джинджифил,куркума и др. Като помощни средства можем да ползваме тревист бъз(бъзак) – сушени плодчета – по 5-10 бр. дн.,чай от ехинацеа и котешки нокът, гъби – кладница и др.

Д-р Гайдурков

ВАЖНО СЪОБЩЕНИЕ

                                       

Във връзка с оптимизиране на работния процес и повишаване качеството на предлаганата услуга, от  01.01.2015г.  Консултативен център „Санитас” реорганизира структурата на провежданите консултации. Всяка една от трите стъпки (или двете,според конкретното състояние на пациента) ще се състои  от две отделни сесии:

  1. Медицинска и диетологична консултация провеждана от д-р Гайдурков

и

  1. Кулинарна консултация, в която подробно ще бъде изложена специфичната методика, по която се подбират и приготвят храните. Последната ще се провежда от оторизиран кулинарен специалист по системата на д-р Гайдурков.

Надяваме се, че новата форма на работа ще позволи да предоставим още по-голям и пълноценен обем от все повече увеличаващата се информация, практически съвети и знания, които центърът предлага. Така ще можем да отговорим по-изчерпателно и задълбочено на вашите въпроси и очаквания, като увеличим коефициента на полезно действие за нашата най-важна взаимна цел – здравето.

За повече информация, моля потърсете ни на посочените телефони.

ПАСТАТА

       

Най-добрият отговор на въпроса как най-полезно можем да приготвим спагети,макарони и всякаква паста, сигурно биха ни го дали майсторите на пастата – италианците. Но поради факта,че там рецептите са толкова многобройни и традициите различни, въпросът би останал още по-енигматичен. Има обаче едно общо нещо. Традиционната италианска паста се приготвя „ал денте”. В буквален превод това означава „на зъба”,т.е. сваряване до степен на по-плътна консистенция – леко твърда отвътре. Така тестеното изделие  може да се дъвче със зъбите. Това е съществената отлика в сравнение с конвенционалния български вкус, където тези продукти ги сваряваме почти до разваряване, а италианската паста би ни звучала като недосварена. Никой уважаващ себе си италианец обаче не би консумирал такава паста. Защото, логично е , ако една традиционна кухня ползва тази храна като ежедневна, то тя ще има опита да я приготвя по полезен начин и ще избягва нездравословните варианти.

Смилането на въглехидратите,в частност скорбялата, започва в устната кухина под влияние на ензима амилаза. Ако тестените изделия са поели много вода, те няма  да могат, по силата на осмотичния градиент, да поемат достатъчно слюнка в себе си и следователно няма да се храносмилат добре. Ще стоят „като топка” в стомаха и ще се подлагат на неизбежна бактериална ферментация. Освен това при дъвкането на по-плътна паста (а не гълтането,както е при меката) се отделя много повече слюнка, а оттам и храносмилателни ферменти. Ще има и  повече време да изконсумираме  порцията, време необходимо на сигнала от постъпилите в кръвта  хранителни вещества да достигне до мозъка. В противния случай на бързо гълтане, центърът на засищане все още е незаситен, има завишен апетит и ние преяждаме.  В следващия момент набъбналото недосмляно тесто ще се лепи по стомашно-чревния тракт (глутенът е лепило!),перисталтиката се забавя, което води до запек, дълъг престой в червата и отново ферментация и гниене,както  и интоксикация от получените разградни вещества. Не на последно място  при дъвкането контактът на храната с вкусовите рецептори е по-дълъг, от което кулинарната оценка и  удоволствие са по-големи.

Трябва ли сварената паста да се изплаква?

По повърхността на сварените макаронени изделия остава тънък филм нишесте (особено при разварените), което би слепвало продукта, както в блюдото,така и в червата. По същата причина такава храна би вдигнала рязко кръвната захар,т.е. тя е с висок гликемичен индекс (ГИ). Това води до повишаване на мастите и холестерола с всички последици от това. Обратно, ако пастата е „ал денте”, и ако е изплакната, ГИ е нисък – на макароните -45, на спагетите – 42. За сравнение средният ГИ на пълнозърнестия хляб е 60.

Друг вариант е да варите в много вода.Така при изливането на водата се постига и изплакване. Не се губят хранителни вещества,защото при сваряване осмотичният градиент е насочен навътре – водата прониква към тъканта на продукта и хранителните й качества се запазват.

В заключение – по-здравословно е да приготвяме паста „lege artis”, с по-плътна дъвкателна консистенция и с неслепнали елементи.

Д-р Гайдурков

Ядат ли се листата на карфиола, репите, цвеклото и другите зеленчуци?

Има растения, които традиционно се отглеждат заради тяхната зеленолистна маса. Такива са спанакът, магданоза, руколата, лападът, лободата, марулята, копривата и т.н. Друга група се култивират заради консумацията на някоя част от растението, но без да се ползва зелената. В някои случаи тя  дори е отровна. Такива са листата на картофа, домата, бобените растения, патладжана, чушките. Не е препоръчително да експериментирате с тях, за да не се окажете скоропостижен клиент на бърза помощ. Трета група зеленчуци се отглеждат не заради листната част, но последната също може да се ползва и дори е много полезна. Тук спадат листата на цвеклото, ряпата, морковите, карфиола, броколито, алабаша. Употребата на тяхната зелена част не бива да е продиктувана само от икономия. В много случаи това, което хвърляме  в кофата за боклук може да се окаже много по-ценно от това, което ядем. Зелените листа на тези зеленчуци са богати на витамин Ц, укрепващ имунитета и съединителната тъкан, с което подобряват еластичността, както на кожата и съдовете, така и на цялото тяло. Съдържат витамин К, имащ значение за кръвосъсирванито и костната система. Добър източник са на желязо, магнезий, калий, калций и др. Не на последно място съдържащият се в тях хлорофил се оказва едно от най-необходимите и насъщни за човека съединения.

Това, с което трябва да внимаваме са две неща:

  1. Тъй като посочените в третата група растения се отглеждат не заради зеленолистната част, пестицидният остатък в тях обикновено не се контролира. За разлика от нитратите, които са естествена съставка на растителната тъкан и са на практика безопасни, пестицидите са главно мастноразтворими химически вещества с много висока токсичност. Трудно се отмиват и имат способността да се задържат в тялото ни с години. Затова е препоръчително да се ползва зелената част на такива растения с гарантиран биологичен произход. В противен случай поне ги накисвайте за 12 часа във вода с разтворен натриев бикарбонат (сода за хляб – на 10 литра 1 суп.л.), след което обилно изплакнете.
  2. Листата на много от тези зеленчуци (напр. цвекло) съдържат значително количество естествени оксалати, които могат да изкристализират в ставите и бъбреците. Това се получава предимно при употреба на термично обработени зеленчуци. Следователно съветът е да ползваме тези листа преимуществено в суров вид, като допълнение на нашите сурови салати, сокове и смути.

Д- р Гайдурков