Има ли предимства да се пие безкофеиново кафе?

                          

Безкофеиновото кафе отдавна присъства на нашия пазар. Също толкова отдавна продължава и  спорът „за” или „против”. При това модерно е днес  всяко нещо да бъде отричано, като се търси сензацията на  неговия контрапункт.

За да направим реална преценка и личен избор, необходимо е да се запознаем с фактите, такива,каквито са известни до този момент.

  1. Ползи:

Безкофеиновото кафе запазва голямата част от състава на обикновеното кафе с кофеин.

  • Съдържа широк спектър полезни витамини и микроелементи като: вит.К,желязо,фосфор,магнезий,цинк,селен,манган,калий,

холин,ниацин. Особено място заема високото съдържание на вит.Р(рутин,цитрин,катехини). Това е комплекс от биофлавоноиди,които укрепват съдовата стена,а оттам подобряват и кръвоснабдяването и храненето на всички тъкани.

  • Съдържа кафеена киселина – съединение от фенолната група с антиоксидантен(намаляващ окислителното разрушаване на клетките) ефект и подчертани антиканцерогенни качества.
  • Съдържа хлорогенова киселина, която намалява риска от хипергликемии(повишена кръвна захар), а с това и риска от диабет.
  • Установено е повишаване на когнитивните(познавателните) функции при употреба на безкофеиново кафе. Този ефект е особено изразен при нарушена функция на мозъчните клетки – при диабет и болест на Алцхаймер.
  • Когато се ползва безкофеиново кафе се отстранява риска от тревожни и хиперкинетични състояния,  често провокирани от кофеина – сърдечни аритмии,безсъние,паническо разстройство и страхова невроза ; изтощение  вследствие ускорената обмяна с последваща повишена киселинност и изчерпване на метаболитни резерви.

Рискове:

  • Много често безкофеиновото кафе съдържа по-висок процент мазнини, в сравнение с обикновеното. При изпичането тези мазнини деградират до акролеини с канцерогенен ефект.
  • Някои изследвания показват повишаване на неестерифицираните мастни киселини в кръвта при любители на безкофеиновата напитка.Стойностите на общия холестерол обаче остават непроменени.
  • Сравнително високата киселинност поглъща алкални резерви и на първо място калций,което може да доведе до деминерализация на кости и зъби(остеопороза).
  • Има публикации установяващи повишен риск от ревматоиден артрит при жени.
  • Най-значимият риск при безкофеиновото кафе е свързан с метода на декофеинизиране. Най-нежеланият е този, при който се използва метилен хлорид(установен канцероген) и

етил ацетат(сравнително ниско токсичен). За предпочитане са методите с гореща вода и активен въглен или сгъстен въглероден диоксид и въглен.Затова нека предпочитаме марка,която обозначава на етикета използвания метод.

Нека не забравяме, че кафето с кофеин е лека дрога и създава зависимост.В тези случаи нарушава дълбочината и естествените фази на съня,както и общото възстановяване на организма с резултат синдром на хронична умора. Често провокира тревожна симптоматика и сърдечни проблеми. Ако страдаме от някои от тези състояния, тогава безкофеиновото кафе има предимство и е за препоръчване. Ако не – можем да  ползваме кофеиново,тъй като останалите рискове са почти идентични. И все пак всичко е въпрос на доза. За да избегнем зависимостта можем да практикуваме схемата: 2 дни кофеиново  кафе и 2 дни – без кафе или 2 дни кофеиново и 2 безкофеиново кафе.

Д-р Г. Гайдурков

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s