Архив по месеци: март 2015

Екстракт от чесън

 

 

  • естествен антибиотик и антимикотик
  • коректор на метаболизма
  • помощник при онкологични заболявания

      Приготвя се като обелените скилидки се пасират, подреждат се в стъклен  буркан до половината и се поливат с чист спирт (96гр.) до горе на съда. Лагерува в хладилник, като след 2-3 денонощия може да се ползва: по 2 суп. л. 2-3 пъти дн. на гладно между храненията, разредени в голяма водна чаша (ок. 300 мл.), като след това също е препоръчително да се пие вода. При необходимост тази доза може прогресивно да се увеличава до степен,  която е поносима за стомаха.

                                                                                          Д-р Гайдурков

Под каква форма е най-полезна земната ябълка?

 

Земната ябълка е най-популярното у нас название на грудковия слънчоглед (Helianthus tuberosus). Това означава  в превод неговото видово ботаническо име (tuberosus= богат на грудки). Пришълец от северо-американския материк преди векове, непретенциозен за отглеждане, той се е радвал на популярност в Европа с променлив успех. Изместен, след началния ентусиазъм от картофите, които са много по-добър източник на усвоими въглехидрати, днес той отново търпи ренесанс. Всъщност в състава на този кореноплоден зеленчук, като утилизирани от нашия организъм вещества не можем да открием нищо впечатляващо. Като болшинството зеленчуци, той е добър източник на витамини и минерали, особено желязо,магнезий,цинк,силиций,калий,калций,фосфор. Съдържа вит. С и витамини от групата В, както и дежурните органични киселини. Има обаче нещо друго уникално в земната ябълка, което я различава от всички останали обичайно използвани растителни продукти. Това е високото съдържание (около16%) на инулин (не инсулин!). Наименованието, както и на повечето изолирани от естествени източници вещества е емпирично (произволно). Произлиза от родовото латинско име на  белия оман (Inula helenium), в който най-напред е открито.  Впрочем инулин се съдържа в огромен брой растения, но в много по-малко количество. Единствените конкуренти на земната ябълка са цикорията (видове на която и у нас растат под името синя жлъчка) и американския столетник – агавето.

Какви функции има и за какво може да бъде полезен инулинът в човешкия организъм? Веществото представлява въглехидрат, полимерен захарид от групата на фруктаните, съставен почти изцяло от свързани фруктозни молекули (плодова захар). Въпреки на пръв поглед апетитния си състав, за съжаление или не, тази фруктоза е неусвоима от нашето тяло. Връзките между отделните мономери са  толкова силни, че нито един смилателен сок и в частност ензим не може да ги разгради. Инулинът достига почти незасегнат до дебелото черво, където всемогъщите бактерии, едни от най-древните същества на Земята, чрез ензима инулаза го разграждат до фруктоза. Последната микробите използват за храна чрез пълна анаеробна ферментация с отделяне на газове. Инулинът напълно отгаваря на понятието разтворими фибри, образувайки стабилна гел, подобно на пектина. Точно в тази неусвоимост от човешкото тяло, се крият и ползите от тази влакнина. Тя е прекрасна хранителна среда за нашата благородна чревна флора – предимно лактобацили и бифидобактерии, т.е. изпълнява функцията на пребиотик (храна за пробиотици). По този начин няма нужда да пием скъпите и несигурни фабрични пробиотици (много малка част от тях оживяват в нашия стомашно-чревен тракт). Полезните микроби, размножавайки се, сами колонизират нашите черва. Оттук нататък можем да изведем и многобройните ползи от оптимизирането на чревната ни флора: подпомагане на ферментното храносмилане, повишаване на имунитета (в над 70% имунитетът зависи от състоянието на червата!). Произвеждат витамини от група В, подтискат развитието на вредни микроби, неутрализират редица ендогенни и екзогенни токсини, в това число канцерогени. Борят запека, намаляват холестерола и триглицеридите, както и повишената кръвна захар особено при диабетици, чудесна профилактика са и на затлъстяването. Инулинът за разлика от другите растителни фибри не свързва и не намалява усвоимостта на минералите. Напротив, повишава резорбцията на калций с около 30%, профилактирайки остеопорозата, също така и на магнезий и мед.

Описаната дотук биохимия на инулина може да ни даде отговор и на въпроса под каква форма е най-добре да ползваме топинамбура или гулията – другите имена на земната ябълка. Основен негатив, балансиращ ползите от този екзотичен зеленчук е ферментацията и резултатът от нея – отделянето на голямо количество газове – въглероден диоксид, метан, водород. Чувствителността е индивидуална и трябва всеки да я тества сам. Като цяло прекаляването със земна ябълка води до подуване на корема, газове, дискомфорт, нарушено храносмилане, диария . Преекспонираните ползи, както с всяко нещо, се превръщат в диаметралната си противоположност. За да не бъде разочарованието голямо, ползвайте като начало земната ябълка самостоятелно по 1-2 средноголеми грудки дневно, несмесени с друга храна, с отстояние поне 2 часа. Ако се приема добре, увеличете постепенно количеството, като  може вече да я смесвате и с други зеленчуци. Така тя ще бъде още един здравословен щрих  към богатството на вашите  зеленчукови блюда.

Д-р Георги Гайдурков