Суровоядството (продължение)

 

  1. Как суровоядната храна да ми е вкусна – с какво да заместя вредните хляб, сол, захар, бяло брашно, мазнини?

Нашите вкусови рецептори са генетично приспособени да откриват естествената сурова непреработена храна. Това е особено видно при малките деца, там където техният инстинкт все още не е пречупен. Много често те не обичат дори съчетанията на сложни вкусове, а предпочитат простотата на отделните натурални продукти. Отказват смесената салата, но лакомо похапват по отделно краставица, морковче, доматче. Всеки сигурно е бил свидетел на желанието детето да си вземе от сочния плод преди основното хранене, а не за десерт, за което най-често бива сгълчавано от възпитателите. Нашите инстинкти, закрепени милиони години в развитието ни  не са изчезнали. Наистина, навикът е втора природа и под влияние на социалния фактор те често биват заровени в нашето несъзнавано и покрити с тънка коричка от привички и стереотипи. Ако ние обаче дадем шанс и прочистим нашето тяло, също като при малките деца, вкусът ни към естествената храна се събужда. Ние преоткриваме отново удоволствието от досега с живите и неподправени продукти на природата. Откриваме всъщност вкуса на здравето, защото съществува пряка корелация между индикацията за вкусно и биологичната потребност на дадена храна. Всеки инстинкт разбира се може да бъде извращаван и тогава е възможно да се появи фалшива потребност дори към отрови и да се развият зависимости. Затова днес виждаме деца, които не докосват никакъв плод или зеленчук, а се хранят само с пица, чипс и солети. Тогава към вкуса за естествената сурова храна можем да подходим като й придадем вид и консистенция подобна на познатата ни преработена храна, към която сме свикнали.

Хлябът и бялото брашно можем да заменим с покълнали или просто накиснати сурови семена – лимец, ръж, овес и др. Смиламе ги  на едро, гарнираме по вкус с подправки – ким,сминдух,чубрица,капки лимон, след което оформяме тънки питки и изсушаваме на температура до 40 гр.С.

Солта  създава една от най-честите зависимости и е влагана повсеместно в технологично преработените храни, включително сладкишите. Можем успешно да я заменим с лимон и подправки и преди всичко с уникалното селъри  /стъблена  целина/. Тава е зеленчукът с най-богатия солеви състав, включително органичен натрий и калций. Със сок от селъри можем да готвим, както и да приготвяме всевъзможни сосове и дресинги.

Вместо захар успешно можем да ползваме концентрирани сладки плодове, предимно фурми. Обелени или под формата на петмез, те могат да влезнат във всички рецепти за сладкиши.

Както е известно мазнините са основен фактор за овкусяване на храната. Изолираните такива, като зехтин, слънчогледово олио и др. можем да заместим с цялостни продукти – авокадо, паста от фино смлени ядки за дресинги, както и домашно приготвено безсолно маслинено песто.

2.Как с малък бюджет да се придържам към суровоядство – то изисква биохрани, разнообразие, което излиза скъпо, добавки, които също са с високи цени, отделно изисква много време за приготвяне, а ако избере специализиран кетъринг с такъв фокус, заплатата няма да му стига само за храната?

Абсолютен мит е,че суровата храна е по-скъпа от готвената. Колкото една храна е по-преработена, толкова повече труд се влага в нея и нейната себестойност расте.

Въпросът за цената на суровите биохрани е съотносителен с този за преработените биохрани. Използването на биопродукти е желателно, но не и задължително. Всъщност суровите храни, които не са био, в сравнителна степен са по-безвредни, отколкото конвенционалните преработени храни. Причината е, че токсичните вещества, употребявани и добавяни при производството кумулират с всеки етап на преработка на храната. Колкото една храна повече се отдалечава от своя суровинен оригинал, толкова по-богата е тя на токсични остатъци и добавъчни вещества. От друга страна биохраните също могат да съдържат консерванти. Нека подчертаем, че по норматив биохрана не означава храна без консерванти, а с позволени такива. Най-разумният и икономичен вариант е да ползваме продукцията на проверени малки ферми, въпреки че не са сертифицирани за биопроизводство.

Относно разнообразието трябва да кажем, че точно суровите храни съчетават в себе си в недокоснат вид възможно най-пъстрия състав на безбройни биоактивни вещества. От друга страна с малко умение можем да съчетаем подходящите основни групи сурови храни, за да си осигурим пълноценен и балансиран внос на всички необходими макро и микронутриенти.

По същата причина точно при консумацията на достатъчно и разнообразни сурови храни става излишно ползването на хранителни добавки. Те могат да бъдат необходими само при небалансирано хранене, каквото неизбежно се явява храненето с индустриално преработени храни.

Самопонятно е, че колкото една храна е непреработена, толкова по-малко време отделяме за нейното проготвяне. Тъкмо за това суровоядството пести в най-голяма степен скъпото на всички ни време. В ежедневието можем да приготвяме различни видове заготовки от сурови храни, които да съхраняваме в хладилника. Ядките могат да бъдат смлени предварително и само за минути при нужда да приготвим сосове, майонези или ядково мляко. Зеленчуците могат да бъдат измити и почистени, готови за салата или блендиране, ядките – накиснати, семената – покълнали. С помощта на няколко подходящи уреда суровоядната трапеза е възможно най-бързата в сравнение с всяка друга.

Моята препоръка е да приготвяте по този икономичен и пестящ време начин вашата храна в домашни условия, а не да разчитате на други. Заслужава да отделите време за нещо, от което първостепенно зависи вашето здраве.

3.Суровоядството ще попречи ли на кариерата  и реализацията ми? Ще промени ли характера ми към по-пасивен, респ. по-неуспешен в днешния конкурентен и брутален свят?

Физическото и психо-емоционалното здраве са неразривно свързани и взаимообусловени в човешката личност. Колкото сме по-здрави физически, толкова по-стабилни и уравновесени сме психически и толкова по-широк адаптивен диапазон притежаваме. Не случайно още древните, в лицето на Ювенал са разбрали, че здравият дух обладава в здраво тяло.

Ако казваме, че балансираното суровоядство е формулата на природата, която осигурява максимален баланс на природата в нас, т.е. здраве, то логично е, че тази формула ще бъде и най-добрата база, върху която можем да градим нашето личностно развитие. И обратното – там, където наблюдаваме физическо отклонение, неизбежно то се проектира по един или друг начин върху нашето преживяване и поведение. Не случайно още Хипократ гради четирите основни темперамента върху състоянието на телесните течности. Балансът на храната е conditio sine qua non, условие, без което не могат успешно да се развиват нашият характер и социална реализация.

Опасението, че суровоядството може да ни направи по-пасивни и нископродуктивни в един висококонкурентен и много пъти дори брутален свят има своя резон в примерите за небалансирано и недоимъчно суровоядство. Основната грешка, от която произтича това, както вече беше споменато, е неправилното идентифициране на суровоядството с веганството. Един дългогодишен строго вегански режим на суровоядно хранене, без добавки, би довел до сериозни и понякога критични дефицити. Част от тяхната симптоматика включва нисък жизнен тонус, липса на енергия, намалена концентрация на вниманието, влошени процеси на памет и мислене, снижена волева активност, емоционално неравновесие. Освен коментираните вече опасности от дефицити на белтъчини, калций и желязо, поради голямата практическа важност, още веднъж искам да подчертая риска от недоимък на витамин В12. Той има изключително важно значение за нервната тъкан и психо-емоционалния ни статус. При човека се набавя ефективно само от животински продукти. Причината за това е, че мястото на неговото усвояване в стомашно-чревния тракт е по-високо от мястото на неговата синтеза от бактерии в дебелото черво. Природата е предвидила да приемаме макар и малък, но абсолютно необходим минимум от животинска храна. Той се изчислява на около 5 до 10% от калорийния /не обемен или тегловен/ внос от общата ни храна. Тези животински продукти е особено препоръчително да се ползват в традиционни сурови рецепти, тъй като термично обработената животинска храна е сред най-токсичните. Могат да се включат сурови яйчни жълтъци, домашно маринована риба, домашно сушени меса. Това е формулата на природата за балансирано човешко хранене. Тя е и която в максимална степен осигурява здраве, пълноценен, продуктивен и щастлив човешки живот.

(Край)

Д-р Гайдурков

 

 

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s