Архив по месеци: юни 2015

КАК ДА СЕ ХРАНЯ, ЗА ДА СВАЛЯ ПОНЕ 10 КГ?

Темата за наднорменото телесно тегло е засягана многократно, но поради епидемичните размери на проблема, очевидно, с риск от повторение, трябва да бъде коментирана отново. Преди всичко ще припомня, че не става дума за „отслабване“. Слабостта не е здраве. Напротив – оптималното тегло е част от здравето и следва да го постигаме по здравословен начин. Колкото повече се доближаваме до здравето, толкова повече ще се доближим и до идеалното си тегло. Те са една и съща монета с две страни. Трябва да кажем също, че е важно не само общото число, което кантарът показва, важно е състоянието и качеството на тъканите, както и хармоничното съотношение между тях.  От друга страна, постигането на здраво телесно тегло, колкото и странно да звучи, е едно от най-лесните неща. Разбира се, преди да предприемете каквото и да било, следва да се консултирате с вашия лекар, който ще прецени здравословното ви състояние, като проведе съответните изследвания.

Най-напред ще припомня основните фактори, които днес водят до напълняване и затлъстяване. Сред тях на първо място е солта. Но, това далеч не е само солта, с която осолявате. Преди всичко това е „скритата сол“, която е вложена в търговските продукти. А тя се добавя дори и в сладкарските изделия, хляба, подправките и т.н. Запомнете: 1 грам добавен натриев хлорид е равен на 1 литър (около 1 кирограм) задържани течности! Това е основният механизъм, по който растат нашите килограми. Натриевият хлорид е есенциален, но той присъства в естествен вид, в сложни комплексни съединения, в суровите, непреработени храни. Вторият основен фактор, включващ в себе си и първия, това са технологично преработените храни. Колкото една изходна, дадена от природата храна е подложена на процеси за преработка, толкова повече тя се отдалечава от нашата природа – тялото и престава да бъде храна. Нашият организъм я третира като чуждо тяло, опитва се да я детоксикира и я депонира в относително безопасната зона на подкожната и висцерална мастна тъкан. На трето място, това е прекомерната употреба на животински продукти. Те са възможно най-концентрираната храна. При това обикновено те се ползват в термично преработен вид, което напълно разрушава тяхната структура, принуждава организмът да отделя много ресурс за тяхното обезвреждане и крайният резултат отново е отлагане в мастните депа.

Как можем да свалим 10 килограма? Отговорът първо е като изключим горните три фактора. И второ – да дадем превес на обратното, като включим сурова растителна храна поне в 75% от нашето меню. Трето – добър баланс на хранителни вещества. Основа следва да бъдат суровите зеленчуци под форма на салати, зелено смути, по желание и фреш-зеленчукови сокове. Допълнете с 15-20% семена, като половината от тях е добре да бъдат в суров вид – това са различните видове ядки (без фъстъци), а другата – съчетание от бобени (леща,нахут,грах и др.) и зърнени(царевица,киноа,кафяв ориз, елда и др) варива.  По желание и малко задушени на пара зеленчуци (без картоф). Между храненията – свободно плодове. Допълнете с 5-10% животински продукти, защото някои незаменими вещества се осигуряват само от тях. Дайте предпочитание на тези, които традиционно могат да се ползват в суров вид: на първо място – суровият яйчен жълтък – 1 бр. дневно (след щателно измиване на черупката!) – за дресинги със смлени ядки, кремове с пасиран банан и авокадо и др. Веднъж седмично може да включите риба (до200г), препоръчително домашно маринована след филиране (по желание и след 24ч. замразяване в камерата) в лимонов сок и подправки, без сол. Друг вариант е на пара. Меса по избор, домашно приготвени (до 150 г. седмично), по изключение тук с малко добавена калиева сол – 66% калий. Млечните продукти не са задължителни – до 2 пъти седмично  обезателно обезсолено напълно  сирене (до 100-150г. на прием). Кисело мляко – до 1 кофичка седмично. Животинските продукти, с изключение на жълтъка, консумирайте съчетани само със зеленчуци.

Овкусявайте с лимон, подправки без сол, вместо сол – селъри(в дресинги и др.), авокадо, смлени ядки. Без добавени екстрахирани мазнини – олио, зехтин и др.

Препоръчителната редукция на теглото е около 4 кг. месечно.
Д-р Гайдурков

Advertisements

ПО – ПОЛЕЗНИ ЛИ СА БЕЛИТЕ МАЛИНИ (С ЦВЯТ НА ШАМПАНСКО)?

Стремежът към селекция и култивиране на растения е толкова древен, колкото и човешката култура. С развитието си те са достигнали такива мащаби, че днес на трапезата ни почти нито един от консумираните плодове и зеленчуци не се среща в диво състояние. От стотици и хиляди години ние се храним на практика с изкуствени култивирани сортове. Част от този процес е и така дискутираният днес метод на генно модифициране. Всъщност няма рязка граница между природни и изкуствени видове и сортове. Самата природа е в динамично равновесие, като видовете в нея постоянно хибридизират и мутират, формирайки нови и нови разновидности. При това трансферът на генетичен материал, посредством вируси и бактерии, може да бъде и между несродни биологични видове. Дори цели отделни в древност организми, днес могат да се видят внедрени и живеещи единствено в състава на други – такива са например митохондриите, като компонент дори на човешките клетки. Единствената разлика е, че човекът провежда този процес целенасочено, като по този начин участва активно във формирането на природното биоразнообразие.

Малините не правят изключение. Те са отдавна познати и използвани от човека и поради това тяхната селско-стопанска селекция има богата история. Днес са описани около 200 сорта. За потребителя най-съществената доловима отлика е в цвета на ягодоподобните плодчета. Освен популярните червени малини се срещат също черни и лилави. Всички цветни сортове могат да имат и безпигментни мутации – албиноси, при които събирането на рецесивни гени обуславя блокирането на биосинтеза за антоцианини. Тези безцветни, бели или жълти разновидности могат да се срещнат не само като културни сортове, но също, макар и рядко, и в природата. Ролята на есенциалните пигментни вещества в „нормалните“ малини ще ни даде и отговорът на въпроса, кои от тях са по-полезни. Колоритът на тъмно оцветените плодове, не само при малините, се дължи на една изключително полиморфна като биохимичен спектър група фитохимикали, наречени антоцианини. Тяхната основна функция е свързана с антиоксидантните им свойства. Те предпазват клетъчните структури от окисление – основният път за разрушение в биологичния свят. Очевидно е, че става дума за защитен механизъм на растенията срещу различните видове вредители. Консумирайки силно пигментни плодове, ние се зареждаме и възползваме на готово от тези незаменими предпазни вещества. Разбирайки това, ние лесно можем да отгатнем, защо днес антоцианините и другите цветни фитохимикали са изтъквани като едни от най-силните предпазни средства срещу огромен брой заболявания – метаботитни нарушения, вирусни, бактериални и гъбични инфекции и не на последно място дегенеративни заболявания, в това число рак. Колкото по-наситен е цветът, толкова по-силни са профилактичните и лечебни свойства. Специално при малините, в комплекс с антоцианините действа и съдържащата се в голямо количество елагова киселина (на второ място след нара). Най-много е в черните малини – 5,37 мг на грам малини. В червените е 3 до 4 мг., докато в белите от нея има само следи. Изводът се налага сам по себе си: отглеждайте и консумирайте по възможност най-тъмните сортове, в най-зряло състояние. Особено препоръчителни са черните, като Mac Black например. Бледите руси сортове са интересни само като кулинарно и естетическо разнообразие.

Дребните фини семчици на малините не ги правят неподходящи при заболявания. Напротив – особено препоръчителни са и при стомашно-чревни проблеми, като заедно с богатството на фибри, подобряват перисталтиката и осигуряват пребиотичен ефект за развитието на нормална чревна флора. Единственото условие е да ги приемате на гладно, а не за десерт – в противен случай те ферментират и резултатът е обратен.

Д-р Гайдурков

Д-р Георги Гайдурков: Не участвам в рекламни кампании

Picture 1408

Във връзка с използването на името ми за рекламна цел, заявявам, че не участвам в никакви кампании за популяризиране на лекарства и хранителни добавки.

Лечебната и профилактична  система, описана в книгите ми “Човешкото хранене” и “Горещи теми в храненето”,  се базира основно и единствено върху храни и природни продукти в технологично непреработен вид.

Официална информация за дейността ми може да намерите на сайта https://georgigaydurkov.wordpress.com/,  както и във фейсбук страницата https://www.facebook.com/Gaidurkov?ref=hl.

Искам да сваля 5-6 кг. с черешовата диета, какво друго включва тя и как да я прилагам за оптимален ефект?

 

Плодовите разтоварителни програми са сред най-популярните за редукция на излишно тегло, както и за детоксикация на организма. Сред тях черешовата има особено място поради спецификите на този плод и подходящото време, в което той е на разположение. Прочистването на организма с курс проведен на череши беше и любимият на нашата българска природолечителка Лидия Ковачева.

Как можем да го проведем в оптимален вариант?

Черешите са плод на късната пролет, със значително количество фибри, витамини и микроелементи – почти единствен, конкуриран само от ягодите и черницата. За разлика от тях, съдържащите се в черешите влакнини са с по-груба структура и осигуряват ефективно почистване на дебелото черво – основа за извеждането на токсини от целия организъм. Съдържат богат спектър от почти всички витамини, включително от групата В (В1,В2,В4,В5,В6), което не винаги се среща при други плодове. Изключение прави липсата на вит В9 – фолиева киселина (фолати), на вит.В12, който е наличен само в животински продукти, и на вит. Д.

Минералният състав също е много разнообразен, с изключение на селен. Черешите съдържат и над 1% протеини (белтъчини), представени от почти всички незаменими аминокиселини, като отсъства единствено триптофан. Естествената комбинация от глюкоза и фруктоза осигурява енергийния потенциал, необходим на нашето тяло. Мазнините са под 0,5%, което благоприятства мобилизирането на нашите мастни депа в обмяната.

Този най-общ преглед на състава на черешите ни дава и отговора с какво да допълним нашата пролетна черешова програма. Най-добрият витамин Д се набавя от слънчевите лъчи, като се синтезира в нашата кожа от холестерол. Затова нека не забравяме да се излагаме умерено на слънце в този сезон. Липсата на вит. В12 за период не повече от 14-20 дни не е проблем, тъй като този витамин, поради изключителната му важност, има депа за няколко години. Всички други изброени липсващи елементи в черешите от „пъзела на здравето“, включително важните омега-3 мастни киселини, можем да намерим в най-балансиран и синергично действащ вид в зеленолистните зеленчуци. Точно те са отговорът на въпроса. Но за тази цел не е достатъчно да похапнем по няколко листенца дневно. Най-ефективната форма, под която се усвояват е зеленолистното смути.

Ето една примерна рецепта: 1 – ва част: 1-2 връзки магданоз, 1 връзка копър, 1-2 шепи спанак, 1 шепа листа целина, рукола, селъри (и друг зеленолистен зеленчук-босилек, мента); 1 домат(или шепа „чери”), скилидка чесън, сок от ½-1 лимон, ½ авокадо. 2 – РА ЧАСТ: 1-2 шепи моркови, селъри и др. Продуктите от втората част се цедят на сокоизстисквачка до получаване на прясно изцеден сок. Сокът се добавя към почистените и нарязани зеленчуци от първата част и се миксира на силен блендер до гладка консистенция. Консумира се до ½ час.

Накрая нека обобщим: разтоварване на череши до 2-3 седмици, допълнено с поне 500 мл. дневно интензивно зелено смути. По желание – билков чай между храненията от полски хвощ, царевична коса, жълт кантарион и др., неподсладени.

Д-р Гайдурков

Представяне на книга д-р Джоуел Фърмън“ Да се храним, за да живеем“

Имаме удоволствието да ви поканим на представянето на нашата нова книга :
Да се храним, за да живеем“ от д-р Джоуел Фърмън

Събитието ще се състои на 3.6.2015 от 18:30 до 20:30 в Столична библиотека на пл. Славейков 4 – ет. 2, зала Вяра.
Гост лектор на събитието ще бъде д-р Гайдурков, който ще изнесе кратка лекция на тема хранене, натурална хигиена и системата на д-р Фърмън.

predstaviane kniga

Повече за книгата може да намерите на нашия сайт:

https://eunicata.com/shop/product/584/da-se-hranim-za-da-zhiveem.html