КАК ДА СЕ ХРАНЯ, ЗА ДА СВАЛЯ ПОНЕ 10 КГ?

Темата за наднорменото телесно тегло е засягана многократно, но поради епидемичните размери на проблема, очевидно, с риск от повторение, трябва да бъде коментирана отново. Преди всичко ще припомня, че не става дума за „отслабване“. Слабостта не е здраве. Напротив – оптималното тегло е част от здравето и следва да го постигаме по здравословен начин. Колкото повече се доближаваме до здравето, толкова повече ще се доближим и до идеалното си тегло. Те са една и съща монета с две страни. Трябва да кажем също, че е важно не само общото число, което кантарът показва, важно е състоянието и качеството на тъканите, както и хармоничното съотношение между тях.  От друга страна, постигането на здраво телесно тегло, колкото и странно да звучи, е едно от най-лесните неща. Разбира се, преди да предприемете каквото и да било, следва да се консултирате с вашия лекар, който ще прецени здравословното ви състояние, като проведе съответните изследвания.

Най-напред ще припомня основните фактори, които днес водят до напълняване и затлъстяване. Сред тях на първо място е солта. Но, това далеч не е само солта, с която осолявате. Преди всичко това е „скритата сол“, която е вложена в търговските продукти. А тя се добавя дори и в сладкарските изделия, хляба, подправките и т.н. Запомнете: 1 грам добавен натриев хлорид е равен на 1 литър (около 1 кирограм) задържани течности! Това е основният механизъм, по който растат нашите килограми. Натриевият хлорид е есенциален, но той присъства в естествен вид, в сложни комплексни съединения, в суровите, непреработени храни. Вторият основен фактор, включващ в себе си и първия, това са технологично преработените храни. Колкото една изходна, дадена от природата храна е подложена на процеси за преработка, толкова повече тя се отдалечава от нашата природа – тялото и престава да бъде храна. Нашият организъм я третира като чуждо тяло, опитва се да я детоксикира и я депонира в относително безопасната зона на подкожната и висцерална мастна тъкан. На трето място, това е прекомерната употреба на животински продукти. Те са възможно най-концентрираната храна. При това обикновено те се ползват в термично преработен вид, което напълно разрушава тяхната структура, принуждава организмът да отделя много ресурс за тяхното обезвреждане и крайният резултат отново е отлагане в мастните депа.

Как можем да свалим 10 килограма? Отговорът първо е като изключим горните три фактора. И второ – да дадем превес на обратното, като включим сурова растителна храна поне в 75% от нашето меню. Трето – добър баланс на хранителни вещества. Основа следва да бъдат суровите зеленчуци под форма на салати, зелено смути, по желание и фреш-зеленчукови сокове. Допълнете с 15-20% семена, като половината от тях е добре да бъдат в суров вид – това са различните видове ядки (без фъстъци), а другата – съчетание от бобени (леща,нахут,грах и др.) и зърнени(царевица,киноа,кафяв ориз, елда и др) варива.  По желание и малко задушени на пара зеленчуци (без картоф). Между храненията – свободно плодове. Допълнете с 5-10% животински продукти, защото някои незаменими вещества се осигуряват само от тях. Дайте предпочитание на тези, които традиционно могат да се ползват в суров вид: на първо място – суровият яйчен жълтък – 1 бр. дневно (след щателно измиване на черупката!) – за дресинги със смлени ядки, кремове с пасиран банан и авокадо и др. Веднъж седмично може да включите риба (до200г), препоръчително домашно маринована след филиране (по желание и след 24ч. замразяване в камерата) в лимонов сок и подправки, без сол. Друг вариант е на пара. Меса по избор, домашно приготвени (до 150 г. седмично), по изключение тук с малко добавена калиева сол – 66% калий. Млечните продукти не са задължителни – до 2 пъти седмично  обезателно обезсолено напълно  сирене (до 100-150г. на прием). Кисело мляко – до 1 кофичка седмично. Животинските продукти, с изключение на жълтъка, консумирайте съчетани само със зеленчуци.

Овкусявайте с лимон, подправки без сол, вместо сол – селъри(в дресинги и др.), авокадо, смлени ядки. Без добавени екстрахирани мазнини – олио, зехтин и др.

Препоръчителната редукция на теглото е около 4 кг. месечно.
Д-р Гайдурков

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s