Кои храни пазят зрението? Може ли с диета да се избегнат очила, перде, макулна дегенерация, глаукома?

 

Здравето винаги представлява интегрален феномен. Всеки отделен орган може да функционира правилно само при правилното функциониране на всички останали. От друга страна, една и съща кръв циркулира и снабдява с енергия за работа и материя за изграждане всички органи. Качеството на това, с което се храним, е и качество на това, което буквално плува в нашата кръв и достига до всички части на тялото, без изключение. В този смисъл доброто зрение може да бъде единствено резултат от баланс в целия организъм. Този баланс се осъществява от два основни фактора. Първият е пълноценното снабдяване с всички необходими вещества, а вторият – ефективното и своевременно изнасяне на всички отпадъчни вещества. От дидактична гледна точка все пак можем да очертаем няколко таргета, насочени по-специално към очното здраве.

Тъй като зрителният анализатор включва изключително разнородни по състав тъкани, в това число и мозъчна тъкан, на първо място е необходимо да осигурим максималното разнообразие от хранителни вещества. Най-широкият спектър от нутриенти, при това в активната и неподправена, синергично действаща форма, се съдържа в суровите, технологично непреработени растителни и животински продукти. Поне две трети от дневния хранителен прием следва да присъства в този интегрален, неподражаемо “сглобен” от природата вид. От плодовете, особено препоръчителни са пигмент-съдържащите, богати на антоцианини: боровинки, къпини, касис, арония, дозирано количество бъзак, както и съдържащите особено полезната за ретината съставка – лутеин: пъпеш, праскова, киви, манго. От зеленчуците челно място заемат морковите, богати на бета каротин (провитамин А), който за разлика от витамин А няма опасност да причини токсичност. Освен като салата, за да осигурим по-голямо количество, морковите е желателно да се приемат и като фреш-сок – поне 500 мл. дневно. Не бива да пропускаме също червеното цвекло и целината. Специално място заема зеленолистното (хлорофилно) смути, съставено от спанак и по възможност по-широк спектър ядливи зелени растения. Много от тях са богати на особено важния за окото зеаксантин. Заедно с лутеина, зеаксантинът формира емблематичният “тандем” биопигменти необходими за окото, които се натрупват в ретината, като по този начин отразяват увреждащите ултравиолетови лъчи и предпазват от макулна дегенерация. На следващо място можем да поставим суровите ядки и сред тях по-специално: орехи, тиквено семе, сусам, шам-фъстък, бадем, лющено конопено семе.

Някои хранителни вещества се набавят само от животински продукти. На първо място за зрението можем да посочим суровият яйчен жълтък. Задължително преди употреба се измива щателно черупката с детергент. При необходимост могат да се приемат 3 и повече кокоши жълтъка дневно. Високото холестеролно съдържание в случая е предимство – увеличава липопротеините с висока плътност, изключително необходими за изграждане на клетъчните  мембрани на ретината, която представлява мозък, изнесен напред. Богат е и на изтъкнатия вече лутеин.

От термично обработените храни е препоръчителна редовната консумация на бобени варива, богати на особено необходимия цинк: нахут, леща, грах, боб.

Важно е също така да кажем и кои храни следва да избягваме при очни проблеми и заболявания. Това са глутен-съдържащите зърнени варива, особено под формата на хляб, включително и пълнозърнест. Особено нежелателни са добавената сол, която и да е тя (в суровите храни има достатъчен комплекс от разнородни и в усвоимо, колоидно състояние соли), екстрахираните (изолирани) мазнини, включително зехтинът, термично обработените животински продукти, и преди всичко технологично обработените храни – консерви, колбаси, полуфабрикати, храни тип “джънк-фуудс” – чипс, солети, кубети и т.н.

Въпреки че някои очни заболявания имат наследствен характер (напр. в голямата си част астигматизмът), здравословният стил на хранене още от най-ранно детство, може да профилактира много зрителни нарушения. А едно от най-коварните очни заболявания – глаукомата се повлиява изключително благоприятно при подходящ хранителен режим.

Д-р Гайдурков

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s