ОТСЛАБВА ЛИ СЕ С ВИСОКОМАЗНИННА-НИСКОВЪГЛЕХИДРАТНА ДИЕТА?

Първо трябва да кажем, че отслабването на организма не е полезен процес. Ако имаме завишено телесно тегло, неговата редукция трябва да направим здравословно. А здравословно означава първо – да оставим самото тяло  да изърши това, като използва собствените си регулативни механизми, и второ – като му създадем естествените  условия то да ги включи. Постигането на оптимално телесно тегло е природен процес и като всеки друг – зачеване, раждане, израстване, се случва лесно,неусенто и спонтанно, стига да не му пречим.  Това е и причината феномените наднормено тегло и затлъстяване да отсъстват в природата, както сред животинския, така и сред растителния свят.

Тъй като нашият организъм е природно-функционираща, самовъзстановяваща се система, единственото, което трябва да направим, е да не й пречим. Нито нашите гени, нито стресът са виновниците за наднорменото тегло. Те са същите, които са били и преди сто години (всъщност стресът е бил и по-голям в лицето на войните и природните явления,преживявани от всяко поколение). Два са факторите, чрез които повлияваме на сто процента върху нашата телесна маса и здраве. И когато ги следваме, нашето здраве и килограми са нормални в дългосрочен план, без да е необходимо повече да мислим за това. Първият и най-важен е естественото хранене. Вторият – оптималното движение сред природата.

Кое е храненето, което ни осигурява здраво телесно тегло? Отговорът е много лесен – природосъобразното. В осъзнаване смисъла на последната дума се крие и ключът от загадката. Това означава да подаваме на природата, наречена тяло –  храна, която също е природа, т.е. да бъде в максимално близък до първоизточника й вид. Колкото една храна е повече технологично преработена, толкова, тя ще се отдалечава, както от собственото си, така и от нашето естество. В този смисъл всяко разсъждение за манипулиране, чрез разместване на приоритетите между основните макронутриенти (въглехидрати,мазнини и белтъчини) е природен нон-сенс и практически предизвестен провал в дългосрочен план. По същия начин стои и въпросът с броенето на калории. Никое животно в природата не ги брои и никое не е с наднормено тегло. Единственото, което трябва да направим е точно обратното – да не ги разместваме и да ги подаваме в тъканния контекст, в който ги предлага природата.

Ето и няколко основни практически насоки: Ако ползвате зърнени култури (жито,ориз,царевица,просо и т.н.) не ги ползвайте под форма на тестени изделия и хляб, подайте ги просто като варира. Изключете добавената сол от всякакъв вид, като обърнете особено внимание на „скритата“ – добавената от производителя в процеса на приготвяне. Това е основният фактор за наднормено тегло. Ако ползвате поне ½ (най-добре 2/3) сурова храна за деня в лицето на зеленчуци, плодове и сурови ядки, вие си набавяте необходимото количество комплексни соли, от които организмът се нуждае. Ползвайте подправки без сол.Изключете екстрахираните (изолирани) мазнини като олио, зехтин и др.Това са празни калории със следи от витамини и минерали в тях, които освен другото и крадат водноразтворими витамини и минерали. Ползвайте мазнините в интегрални продукти – смлени сурови ядки, авокадо, напълно обезсолени натурални (не черни) маслини, ограничено –  по малко краве масло, всички те добавени след термичната обработка на храната. Изключете готовите сладкарски изделия, с изключение на малко шоколад – особено тестените, като ги замените с домашно приготвени от фурми, ядки,какао и др. Не забравяйте употребата и на традиционните за нашата кухня бобени варива.

Допълнете с умерено количество животински продукти – риба,пасищно пиле, суров жълтък или рохко яйце, обезсолени млечни продукти (до 2-3 пъти седмично), като е желателно да ги съчетавате на един прием само със зеленчуци или да ги консумирате разделно, непосредствено след зърнени варива.

   На въпроса – с високомазнинна нисковъглехидратна диета ще свалите килограми временно, с цената на силно вкисляване на организма, с всички последици от това –  най-вече върху бъбреци, черен дроб и лимфна система. Включете повече динамични упражнения – бягане и др., преимуществено на открито.

Д-р Гайдурков

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s