Възможно ли е да ядеш месо по 2-3 пъти седмично и да имаш недостиг на вит. Б12.

Да, възможно е да се консумира редовно месо и въпреки това да има недостиг на витамин В12.  Два са главните фактора, които могат да водят до дефицит на което и да е вещество, включително и на този витамин: първо – недостатъчното количество в храната и второ – недостатъчното му усвояване. Недоимъчен внос на вит В12 се среща често при вегански, а също и при небалансиран вегетариански стил на хранене, тъй като при човека той се получава само от животински храни. Много пъти обаче се наблюдава недостиг и при хора редовно ползващи месо. Първата причина в този случай е технологията на кулинарна обработка. Когато примерно месото се подлага на термична обработка в съчетание с изобилие на екстрахирани (изолирани) мазнини като олио, зехтин и др., се образува стабилен липиден комплекс и се нарушава освобождаването и последващото усвояване на вит В12, тъй като той е водно, а не мастноразтворим. Другата причина е недостатъчната абсорбция, поради нарушена биохимия на усвояващата система.

Нека разгледаме накратко механизма на усвояване на вит В12 от човешкия организъм. Тъй като той е киселинонеустойчив и би се разрушил от солната киселина на стомаха, слюнчените ни жлези отделят специфичен гликопротеин наречен хаптокорин, който свързва витамина в предпазващ го комплекс. Под този вид той безпрепятствено минава през стомаха и постъпва в леко алкалната среда на дванадесетопръстника. Там под влияние на панкреатичните ензими, хаптокоринът се разрушава и се отделя свободен вит В12. Този свободен вит В12 се свързва с друг гликопротеин, наречен вътрешен фактор, който се синтезира от пристенните клетки на стомаха, и който в дванадесетопръстника свързва освободения от хаптокорина вит В12 до нов комплекс. Само под вида на този втори комплекс – с вътрешния фактор, витамин В12 се усвоява малко по-надолу в тънките черва – в крайния улеум, където бива разпознаван от специфични  за целта рецептори, наречени кубилин-рецептори. Понятно е, че всеки болестен процес, който нарушава което и да е звено на тази сложна верига, ще доведе до неусвояване и дефицит на витамин В12. В практиката най-честите причини за това са хроничните възпаления на стомашно-чревния тракт – на устната кухина, на стомаха и на тънките черва. Като имаме предвид, че от възпаление на стомаха (гастрит) и дванадесетопръстника (дуоденит) боледува всеки втори човек, можем да си отговорим и защо недостигът на вит В12 е така често срещано явление.

За да не допускаме липсата или недостига на този жизненоважен витамин, е необходимо да следваме няколко прости правила: Да не ползваме или да ограничим до минимум изолираните мазнини – олио, зехтин и др, като ги заменим с интегрални източници – смлени ядки, авокадо, маслини, краве масло (последното съдържа естествен емулгатор – лецитин, който възпрепятства слепването на витамина). Да не ги обработваме термично – да не ги пържим,печем или варим, тъй като освен че слепват наличния вит В12, термично обработените мазнини силно дразнят и възпаляват стомашно-чревния тракт. Да се грижим за вътрешната хигиена  и здраве на нашите стомах и черва, като консумираме една голяма част сурова растителна храна, която освен редовен пасаж, ще гарантира и развитието на оптимална чревна флора – основата на нашия имунитет. Да избягваме комбинирането на животинските продукти на едно хранене заедно с глутен-съдържащи въглехидрати – хляб, тестени и др. В противен случай глутенът, който представлява лепило, ще свърже витамина в неусвоими комплекси. Нежелателна е и комбинацията на меса с млечни продукти, тъй като казеинът – едно друго силно лепило, би довел до същото.

Ако сме избрали вегански стил на хранене, трябва да знаем, че вит В12 задължително следва да взимаме редовно като добавка (най-добре сублингвално – под езика), тъй като след третата година настъпват изключително сериозни увреди на здравето, особено на нервната система. Препоръчително е веднъж годишно да изследваме стойността на вит В12 в кръвта.

Д-р Гайдурков

 

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s