МОЖЕ ЛИ РЕЖИМ НА ХРАНЕНЕ С МНОГО ФИБРИ ДА СЪЗДАДЕ ПРОБЛЕМ ?

Същността на здравословното хранете може да се обобщи с една единствена дума – балансирано. Това означава в дългосрочен план нашият организъм да получава всички необходими за живота му макронутриенти – белтъчини, въглехидрати, мазнини, както и микронутриенти – витамини, минерали, ензими. Същевременно те трябва да бъдат в такъв вид, пропорция и съчетание, който е максимално близък до техния непреработен естествен оригинал, тъй като нашият стомашно-чревен тракт, а и всичките ни органи и системи, са еволюционно приспособени точно към такъв източник на материя и енергия, подобно на фино изработен ключ, който съответства точно на дадена ключалка. Всяко изместване, в една или друга посока, ще води до „заяждане“ на ключа и в последна сметка можем да бъдем изправени пред заключената врата на нашето здраве.

Обмяната на вещества и енергия в човешкото тяло, както и във всяка друга екосистема, предполага обаче , освен балансирано изграждане, така и хармонично протичащ, с пълноценна сила, обратен процес на разграждане и отделяне на отпадъчните вещества. Без балансираното протичане на тези две основни, противоположни, но диалектично свързани половини от колелото на живота, последният не може да протича пълноценно, започва да страда и постепенно да отмира.

Изхождайки от тези основни постулати на живота, ние можем да определим и до каква степен е здравословен нашият стил на хранене и дали евентуално не крие рискове в дългосрочен аспект. Едно така посочено хранене, състоящо се в най-общ план от много сурови плодове и зеленчуци, със зърнени и бобени варива, и допълнено с умерено количество животински продукти звучи адмиративно. Дали обаче е наистина балансирано в конкретния случай, това може да се каже, само ако се разгледа в неговите детайли. Относно въпроса, дали многото растителни фибри при такова хранене могат да доведат до здравословен проблем, отговорът е – не. Ако ние приемаме продуктите в интегралния им вид, фибрите не могат да нарушат баланса. Но, ако ние добавяме фибри към храната си, стараейки се да я обогатим на баластни вещества, тогава, при дълга употреба, те със сигурност са заплаха за баланса и здравето ни, тъй като природата не ги предлага в този изолиран вид. В този случай те могат да абсорбират и да водят до недостатъчно усвояване на редица хранителни вещества, особено есенциални мастни киселини, мастноразтворими витамини (А,Д,Е,К), както и минерали – калций, желязо, цинк и много други. При това дисбалансът в една биохимична верига се пренася и в другите, поради факта, че  всички метаболитни процеси са тясно свързани в общата обмяна.

На база на моята клинична практика, при описания стил на хранене, мога да дам следните съвети за избягване на дисбаланси и в частност на дефицити:

– Прецизирайте на  база на кръвни изследвания вашата потребност от животински продукти. Някои жизненоважни вещества се получават само от тях. Проконтролирайте нивата на: витамин В12 и витамин Д, желязо, паратхормон (командващ калция), общ белтък, серумен албумин, липиден статус, пълна кръвна картина (стандарт, включващ хемоглобин,еритроцити, левкоцити и др.)

– Опитът е показал, че употребата на животински продукти дебалансира и интоксикира главно, когато те се приготвят като термично обработени ястия. Препоръката ми е да ги ползвате преимуществено в техния класически в кулинарията вид, под форма на домашно мариноване (за риба – в лимонов сок и подправки), или сушене (за месата – на вентилатор във фурната). Ползвайте доверен източник на продукти и никога не купувайте индустриално приготвени (те съдържат в повечето случаи най-токсичният консервант – натриев нитрит – Е-250). Употребявайте редовно – всекидневно или през ден суров яйчен жълтък (след щателно измиване на черупката с препарат) в традиционни рецепти – дресинги, сосове, сладки кремове и др. Суровият жълтък е сред най-пълноценните храни и увеличава добрия холестерол, за разлика от термично обработеното яйце.

– Не употребявайте екстранихани (извлечени) растителни мазнини – олио, зехтин и др. Това е един от най-непопулярните съвети, но при посочения стил на хранене е от изключително значение. В този преработен,изолиран вид те са едни от най-мощните дебалансьори! Слепват цялата гама от водно (йонизирано) разтворими нутриенти и опорочават усвояването им. Намаляват резорбцията на витамин В12, желязо, цинк, калций, калии и много други. Употребявайте мазнините в интегралния им вид – песто от смлени ядки, авокадо, обезсолени маслини (може в комбинация с жълтък). Ползвайте умерено краве масло в топлите храни, след снемането им от огъня.

– Ограничете до минимум добавянето на сол – натриев хлорид (суровите зеленчуци съдържат необходимия ни натрий). Заменете я с лимон и подправки, както и със селъри (стъблена целина) – най-соленият зеленчук, в който сок може и да варите продуктите.

– Дайте приоритет на зърнените варива, предимно безглутеновите, пред пълнозърнестия хляб и тестените изделия.

Д-р Гайдурков

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s